Jante A skrev:
Intressant att vi inte har någon som kommit ut ur garderoben och erkänt sig vara Detroit-fans ännu? För det brukar ju vara det lag 90% av alla hockeyintresserade svenskar håller på i NHL.
Som jag skrev i bloggen igår, har det för mig personligen alltid handlat om Pittsburgh. Från säsongen 92/93 och framåt, då det handlade om Lemieux, Jagr, Kevin Stevens, Larry Murphy, Ron Francis, Rick Tocchet, via åren med Alexei Kovalev, Martin Straka, Petr Nedved, Robert Lang och Jan Hrdina, fram till dagens, skadefyllda, mästargäng.
Bortsett från Pittsburgh, har jag också ofta haft någon sorts sympati för Edmonton. Det har alltid känts som om de förtjänat ett bättre öde.
Åtminstone fram tills genierna kom fram till att Linus Omark inte var värd maxlön.
Jo, det var lite oväntat. Så som nyregistrerad så kliver jag härmed ur garderoben och deklarerar mig själv som en Red Wing. Jag har velat bland ett par lag tidigare, men jag för ett tag sedan gick jag tillbaks till mina rötter och insåg att Detroit är laget för mig. Minns när man hade fått hem NHL '97 och körde Detroit - Colorado första matchen. Yzerman-eran... fina tider. Sen har givetvis dragningskraften till Detroit växt under åren då Zetterberg är min absoluta favoritspelare. Tycker dock det är trist att de har så många gamlingar i laget och sen är det också lite trist att det är så många svenskar som håller på dem för att de har många spelare av den svenska nationaliteten. Men men, fans blir det aldrig för mycket av :)
Men det är iallafall Detroit som gäller i Western och sen har jag ett jävligt gott öga för Philadelphia i Eastern. Gillar Flyers för deras attityd och de spelare som spelade där när man växte upp, pratar givetvis om Eric Lindros, John LeClair, Eric Desjardins, Mikael Renberg m.fl fram tills idag då jag har en stor favorit i Simon Gagne.
Även hållt mig till Toronto och Tampa Bay förr i dagarna, men höll på Toronto enbart för liknelsen med Leksand (som inte minst bevisades här ovan) och Tampa Bay-tiden var enbart för att Martin St.Louis lirade/lirar där plus att Tampa tveklöst har snyggaste tröjorna i NHL. Men de två lagen dog ut rätt snabbt hos mig då jag insåg att man inte håller på ett lag bara för tröjorna eller för en enskild spelare...
Edit: Brantvall hann visst före att kliva ur garderoben, hehe.