Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 19 maj 2013, 01:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Molinders tackling på Chris Abbott
InläggPostat: 20 november 2009, 15:47 
Jag har suttit och kollat på repris efter repris och jag har kommit fram till att det enda jag tycker är fel med tacklingen är att Chris inte har pucken. I övrigt en klockren, stenhård och vältajmad tackling! Jag har svårt att förstå att Rönnberg går ut i media och skämmer ut sig på det sätt som han gör. Luleå ska spela fysiskt och då får man ta emot smällarna man får också!

Här finns tacklingen att se för er som inte sett den eller för er som vill se den igen:
http://www.youtube.com/watch?v=H3XgkozDZZc

Vad tycker ni själva om tacklingen?

Inläggsrubrik: Re: Molinders tackling på Chris Abbott
InläggPostat: 20 november 2009, 16:28 
Postade den här länken på HS också, men få där verkar ha orkat läsa:

http://www.iihf.com/home-of-hockey/news ... babf90b6e2

För att citera IIHF: "There is no such thing as a clean hit to the head".

Och Molinders tackling på Abbott träffar ju onekligen huvudet. Därmed case closed, som jag ser det.

Alla argument om att "titta upp", "jamen han kryper ju ihop" och annat mer eller mindre intelligent, blir ju då irrelevant. Om vi nu ska gå efter IIHF:s regler, vilket man kan tycka är rimligt i elitserien.

InläggPostat: 20 november 2009, 19:15 
Folk som påstår att han har pucken borde titta om en eller två gånger. Satt själv flera gånger och tittade på klippet och utbrast för mig själv att "han faktiskt har pucken och ÄR tacklingsbar" men efter några gånger till ser jag att faktiskt MODO-spelaren bryter passningen.

Om Molinder ser eller inte ser att tacklingen bryts låter jag vara osagt.

InläggPostat: 20 november 2009, 23:13 
Användarvisningsbild

Hade tacklingen suttit i bröstet och Chris hade gjort samma volt hade jag inte haft någonting att protestera emot. Molinder uppfattar det som att Chris ska få pucken och "hinner" inte avbryta tacklingsrörelsen. Men precis som Jante är inne på är det en solklar checking to the head, vilket ska rendera i ett straff utöver den interference Molinder faktiskt åker för.

Sen måste nån rycka tag i Cam och inte tillåta honom snacka till sig/bete sig på ett sådant sätt att han får matchstraff. Kulturkrock my ass, Cam ska lugnas av lagkamrater. Tror det var Chabada som gjorde ett tafatt försök, men där ska kapten Burström in framför näsan på Cam och lugna ner honom.

Tomten Wolmer gör flera märkliga beslut under matchen, hoppas jag slipper se honom allt för ofta. Jag undrar fortfarande vem som fick Chabadas klubba viftad mot sig när Pierre Johnsson killade Hans Jonsson under näsan och den sistnämnde slår bakåtvolt av smärtor.

Offline Profil  

InläggPostat: 21 november 2009, 11:28 

Cardelli skrev:
Sen måste nån rycka tag i Cam och inte tillåta honom snacka till sig/bete sig på ett sådant sätt att han får matchstraff. Kulturkrock my ass, Cam ska lugnas av lagkamrater. Tror det var Chabada som gjorde ett tafatt försök, men där ska kapten Burström in framför näsan på Cam och lugna ner honom.

Samtidigt är det ju en rätt naturlig reaktion att man llackar ur när ens bror blir tacklad i huvudet..

Offline Profil  

InläggPostat: 21 november 2009, 12:12 
Ruffy skrev:
Cardelli skrev:

Samtidigt är det ju en rätt naturlig reaktion att man llackar ur när ens bror blir tacklad i huvudet..

men det rättfärdigar ju inte hans beteende heller riktigt.

InläggPostat: 21 november 2009, 12:19 
Användarvisningsbild

Ruffy skrev:

Definitivt! Man ska försvara sina lagkamrater och stå upp när en motståndare agerar (livs-)farligt. Men på det sättet som Cam fick matchstraff, genom att vägra ge sig i den verbala kampen mot domarna, ska medspelare in och hindra. Cam ska få markera på Molinder att han är en idiot, sen ska han ta sitt straff och fullfölja matchen när detta är avtjänat. Vad tjänade bröderna på att det blev som det blev?

Offline Profil  

InläggPostat: 21 november 2009, 12:57 
Helt klart riktat mot huvudet och borde vara Game för Molinder.

Nej, jag är inget Luleåfan.

InläggPostat: 21 november 2009, 13:21 

Cardelli och bubbe: Jag har bara sett det som visades på hockeyligans hemsida, men visst är det så att ingen tjänar någonting på att han agerade som han gjorde. Säger bara att om min tvillingbror hade legat utslagen efter ett head shot hade jag nog inte heller tänkt speciellt klart.

Och nej, jag håller inte heller på Luleå. Inte modo heller, för den delen.

Offline Profil  

InläggPostat: 21 november 2009, 17:01 
har nu efter ett par dagar äntligen sett på denna omtalade tackling, och vad jag kan komma fram till efter att ha sett klippet av tacklingen typ femton gånger, det är en otillåten tackling. men inte på grund av att det är i huvudet han träffar utan för att den är mot en icke spelförande spelare.

Var tar tacklingen i huvudet? Ok om man säger mot huvudet så breddar man väl begreppet antar jag, men "the point of impact" så att säga kan väl knappast sägas vara huvudet eller?

En onödig fråga kan tyckas när jag håller med om att tacklingen är regelvidrig redan rån början.
Men undrar ändå varför folk envisas med att kalla det tackling mot huvudet. han var inte beredd på att få en tackling, och därför gjorde han illa sig. Molinder ska ha matchstraff för charging, men inte avstängning för tackling mot huvudet.

Sen att han blir så där arg brorsan.... ja kan väl tyckas onödigt, men också ganska förståeligt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme