Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 18 maj 2013, 19:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Små rinkar
InläggPostat: 10 december 2009, 11:56 
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/internationellt/nhl/article6266100.ab

Aftonbladet har en artikel idag där de berättar att hockeyligan nu börjat titta på möjligheten att göra om till små rinkar. Jag har de senaste 10 åren suttit och gnällt om att de borde ha små rinkar i alla länder överallt. Varför ska en sådan liten sport som hockey använda sig av 2 olika spelplaner. Den roligaste hockeyn att titta på spelas på små rinkar.

Inläggsrubrik: Re: Små rinkar
InläggPostat: 14 december 2009, 17:15 

Belio skrev:
Den roligaste hockeyn att titta på spelas på små rinkar.

Bara en snabb fråga... hur många matcher har du sett spelas på små rinkar - utan NHL-lag iblandade?

Om du bara sett NHL-matcher är det ett ganska, eh, klumpigt uttalande.

Offline Profil  

InläggPostat: 16 december 2009, 09:23 
Givetvis är det mest NHL matcher man ser med små rinkar. Men JVM förra året såg jag och det spelades på små rinkar. Men man kan ju vända på det och säga att man sett väldigt många matcher med spelarna från NHL på stor rink och jag tycker tex VM matcher och OS matcher sällan har samma driv och tempo som en NHL match. Jag tycker då det ska bli jävligt kul att se OS på små rinkar istället för stora som det var senast.

Jag tror inte att spelet i Elitserien och Allsvenskan direkt kommer se ut som något plockat från en NHL match men jag tror jag kommer ha roligare på läktaren än vad jag har idag.

Vad tycker du själv då Ruffy. Små eller stora rinkar i Europa?
Och har du själv suttit och sett ECHL eller AHL och kan komma med en kommentar hur det spelet ser ut kontra det vi får se i Elitserien/Allsvenskan.

InläggPostat: 16 december 2009, 13:45 
Man kan ju vända på det - vad tjänar svensk hockey underhållningsmässigt på att ha stora rinkar?

Med mindre rinkar vet vi att spelarna kommer närmare mål och därmed säger det sunda förnuftet att bör bli fler avslut och situationer runt kassen. Däremot mindre menlöst sarghörnsspel och överlämningar i absurdum.

Det enda som möjligen kan vara negativt, är färre riktigt öppnande passningar i mittzon. Men sådana passningar är på grund för låg skill level hos spelarna, sällsynta även idag. Så totalt sett är det en minst med mindre rinkar ur ett hockeyunderhållningsperspektiv.

Den frågan behöver egentligen debatteras speciellt mycket, det är sunt förnuft. En rimligare invändning till varför det inte införs, kan vara kostnaden för ombyggnaden av arenorna som krävs för det. Frågan är ju vem som ska stå för den.

InläggPostat: 29 december 2009, 02:51 

Belio skrev:
Givetvis är det mest NHL matcher man ser med små rinkar. Men JVM förra året såg jag och det spelades på små rinkar. Men man kan ju vända på det och säga att man sett väldigt många matcher med spelarna från NHL på stor rink och jag tycker tex VM matcher och OS matcher sällan har samma driv och tempo som en NHL match. Jag tycker då det ska bli jävligt kul att se OS på små rinkar istället för stora som det var senast.

Jag tror inte att spelet i Elitserien och Allsvenskan direkt kommer se ut som något plockat från en NHL match men jag tror jag kommer ha roligare på läktaren än vad jag har idag.

Köper ditt resonemang, det gör jag. Nu ska jag inte säga för mycket då jag bara ser Leksandsmatcher på plats, och det är gissningsvis lite annat än att stå och kolla på Timrå eller SSK (eller vilket lag du nu håller på, håller du på SSK är det dock rätt förståeligt om du inte har så kul på läktaren ;)) då Allsvenskan är lite som den är.

Belio skrev:
Vad tycker du själv då Ruffy. Små eller stora rinkar i Europa?
Och har du själv suttit och sett ECHL eller AHL och kan komma med en kommentar hur det spelet ser ut kontra det vi får se i Elitserien/Allsvenskan.

Jag kan inte riktigt bestämma mig. En del av mig vill testa, en annan del vill börja med att utöka anfallszonerna (/mindska mittzonen). Och nope, tyvärr ser jag bara 80-90% av Leksands matcher (på plats) samt det jag hinner se på Viasat Hockey, och tragiskt nog även EHT-matcherna då...

Jante A skrev:
Det enda som möjligen kan vara negativt, är färre riktigt öppnande passningar i mittzon. Men sådana passningar är på grund för låg skill level hos spelarna, sällsynta även idag.

Nu när Janne H lagt av är frågan om någon back i Allsvenskan utom OEL klarar av att leverera en passning rakt igenom mittzon?

Jante A skrev:
Den frågan behöver egentligen debatteras speciellt mycket, det är sunt förnuft. En rimligare invändning till varför det inte införs, kan vara kostnaden för ombyggnaden av arenorna som krävs för det. Frågan är ju vem som ska stå för den.

Också en valid point.

Offline Profil  

InläggPostat: 29 december 2009, 16:29 
Ruffy skrev:
Nu när Janne H lagt av är frågan om någon back i Allsvenskan utom OEL klarar av att leverera en passning rakt igenom mittzon?
Utan att sett för många matcher så är jag rätt så säker att Växjö Lakers Josh McNevin fullt kapabel att slå en sådan passning!

InläggPostat: 30 december 2009, 01:46 
I allvenskan möjligen då, ja. I elitserien skulle McNevin aldrig ens få vara med och leka.

Av elitseriebackar är det relativt den nivån för all del också ytterst få som fixar biffen.

InläggPostat: 30 december 2009, 11:59 
Nä fast nu var frågan om det fanns någon mer i ALLSVENSKAN, eller hur?
Tror inte heller han skulle hålla för elitserien då han är alldels för seg med pucken!

InläggPostat: 22 januari 2010, 16:23 
Tänkte på den "utredning" som Hockeyligan gjort kring att ha små rinkar. Vad tog det 2-3 veckor från att de skulle titta på det till beslutet kommit.
När man ska fatta så här viktiga beslut kan man ju tycka att det ska läggas ner lite mera energi på det än så.

InläggPostat: 8 mars 2010, 18:19 
Tycker också att vi ska ha små rinkar här i Sverige. (I alla andra länder också) För det första så skulle det bli mycket roligare matcher med mer fart och mer mål. För det andra så skulle ju Tre Kronor bli mycket bättre i stora turneringar som OS och VM. Då skulle alla spelare i laget, även elitseriespelare vara vana vid att spela på liten rink och spelarna skulle förstå varandra bättre. Då skulle vi också få det lättare att slå Kanada.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme