Hur ska truppen se ut? Hur formerar vi femmorna och taktiken?
Jag har självklart svaren:
Foppa - Zäta - Holmstrom
Alfredsson - Bäckis - Loui
Sedin - Sedin - Samuelsson
PJ - Pahlsson - Sjöstrom
Lidström - Kronwall
öhlund - Enström
Murray - Ericsson
Lundqvist
Reserver: Hörnqvist, Oduya, Gustavsson, Hedberg
Helst av allt hade jag tagit med Franzen och Bergfors också, men nu går ju troligtvis inte det.
Tre producerande lines, där de två hetaste spelar PP, i mitt tycke ar Zäta och Bäckis lines något starkare internationellt än Sedin-linen. Zätas femma är en motsvarighet till Detroits forstafemma (ibland). Bara det att Foppa ersatt Datsyuk, så kemin kan knappast slå fel där. Eller någon som tror Foppa inte kan leverera utan Häggstrom?
Bäckis behover två snipers på kanterna, likt Ovechkin - Backis - Semin som kan vara NHL bästa kedja då de spelar tillsammans. Alfredsson och Loui är de bäst lampade att fylla de rollerna, de båda spelar forstaline i respektive lag, har bra speed och skott och är i behov av en playmaker.
Tredje kommer vara Vancouvers förstakedja så snart Daniel är frisk. Så vi har alltså tre kedjor som motsvarar forsta uppställning i Detroit, Washington och Vancouver

Lag som slutade 3,4 och 5 ifjol i NHL. Det kommer slå gnistror med dessa formationer.
I fjärde anser jag egentligen bara Påhlsson som given. PJ Axelsson har dock fungerat bra med Påhlsson tidigare och har i många år varit en erkant duktig checkingline spelare. Sjöström är med för att åka skridskor 3 minuter per period, då jävlar ska han kunna gora det bra och hålla 0-0 också.
Backsidan är, till skillnad från många tidigare år, en stor styrka. Minst meriterad är Jonathan Ericsson som är fjärdeback i Detroit med ligans bästa backuppsättning. Vid sidan om redan uttagna backar finns gedigna klippor som Tallinder, Grossman, Strålman, Hedman. Den har gången lär knappast någon ES-back ala Ronnie Sundin spela OS.
Undrar om inte detta torde vara bästa tre kronor någonsin? Senast när vi vann guldet hade vi, anser jag, det svagaste laget på pappret sedan 1998 åtminstone. 2002 är i min mening tre kronors all-time bästa uppställning, 2010 blir näst bäst om Bengt-Ake tar ut rätt trupp(se ovan). Något han tyvärr aldrig gor, minns bara senast då han valde Hannula fore Holmstrom.
Så vad tror ni? Går knappast att göra det bättre an dessa tre topplines?