Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 24 maj 2013, 00:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ES-klubbarna satsar 3-6miljoner på sina juniorer
InläggPostat: 7 januari 2010, 19:57 
Sundsvalls Tidning har en bra genomgång, klubb för klubb.
http://st.nu/sport/1.1693222

Det som slår en som märkligt är att Modo får en halv miljon från Riksidrottsförbundet, nåt som ingen annan klubb får. Är det så stor skillnad mellan deras HG och andra klubbars HG att det ska motivera ett sånt bidrag?

Inläggsrubrik: Re: ES-klubbarna satsar 3-6miljoner på sina juniorer
InläggPostat: 11 januari 2010, 14:08 
Som framgår av artikeln så räknas Modos HG som ett Riksidrottsgymnasium. Varför nu Modos anses vara värt en högre kvalitetsstämpel än någon annans, är ju i sig en bra fråga. Om än en annan fråga.

Klart är i alla fall att den där halva millen inte hjälpt juniorverksamheten till några större framgångar på senare år.

Intressant hur som helst att klubbarna satsar cirka 3-10 procent av sina omsättningar på något som i sig måste vara oerhört svårt att på något sätt räkna hem.

InläggPostat: 12 januari 2010, 01:28 
Jo, de räknas som ett riksidrottsgymnasium och de får pengar från riksidrottsförbundet.
Frågan är, vilka är kriterierna för att bli utsedd till riksidrottsgymnasium? Och innebär det några extra direktiv från förbundshåll? Jag vet inte, nu spekulerar jag, men jag skulle kunna tänka mig att det finns direktiv i stil med att man ska ligga i framkant för att utveckla svenska talanger inom respektive sport. Att vara ett gymnasium som befinner sig i mittskiktet, om ens det, känns inte som nåt som motiverar extra anslag...att ligga i framkant för att ta in utländska talanger i sitt hockeygymnasium känns också lite märkligt, om det nu finns direktiv för att man ska utveckla just >svenska< talanger, men det känns ju rimligt att det är utveckling av svenska talanger som svenska skattepengar bör gå till.
Jag är iofs helt å hållet för att det kommer in utländska juniorer i svenska juniorlag, det kan bara höja konkurrensen och kvaliteten på ishockeyn som spelas...jag ställer mig bara frågande till hur kriterierna är utformade för hur dylika extra-anslag delas ut. Det framstår som ett väldigt konstigt extraanslag...

InläggPostat: 26 februari 2010, 13:24 
Enligt denna artikel förlorar HG i Örnsköldsvik & Västerås sin status som riksidrottsgymnasium med riksintag fr.o.m. 2011 och förlorar därmed stegvis sitt anslag på 560.000. Bra.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/ ... vill-utoka

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme